גוף האדם הפקות גאים להציג: כוחה של השליה

תוכן עניינים

מרגע ההתעברות, הגוף שלך מתחיל בהכנה החשובה מכל: להכיל את העובר ההולך וגדל ברחמך. בהריונות בריאים, לעיתים אפילו לפני שאת יודעת שאת מצפה לתינוק ומגלה על ההיריון, נוצרים עולמות שלמים בתוך תוכך, והקן החמים והבטוח בו יגדל העובר שלך מתחיל להיווצר – הכל כדי שיוכל להמשיך ולשגשג. אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בהקשר הזה היא התפתחותה השליה, איבר זמני המתחבר לעובר דרך חבל הטבור ומספק לו חמצן, חומרי הזנה, הורמונים ואפילו הגנה. מה כוחה הגדול של השליה? הנה כל מה שכדאי לדעת על האיבר המופלא ועל תפקידיו הכבירים.

 

איך נוצרת שליה?

השליה מתפתחת מהביצית המופרית, מה שהופך אותה למצבור גנטי המשותף לשני ההורים, בתוספת תאים של העובר המתהווה. המאמץ המרגש הזה יוצר איבר חדש לגמרי, המגיע למשקל של קילו עד ליום הלידה. השליה ממשיכה לגדול לאורך כל ההיריון, ואם בתחילתו – שבוע 2 ואפילו לפני – היא קטנה ויחסית לא  מורגשת (למרות שהיא עובדת קשה בהחלט!), בהמשך (משבוע 12 לערך) היא שולטת במערך ייצור ההורמונים, ולכן לקראת סוף השליש הראשון ותחילת השני – ההורמונים "נרגעים" ומתייצבים, וההרגשה הרעה לרוב חולפת.

על אף שנדמה שאנחנו מבינים את תפקודה ואת כוחה של השליה, עבור עולם המדע היא עדיין נחשבת לאפופת מסתורין ואחד האיברים הכי פחות מובנים בגוף האדם כולו. היום חוקרים יודעים לומר כי התפתחות לא תקינה של השליה עלולה לגרום לסיבוכים בהיריון, התפתחות לקויה של העובר, רעלת היריון ואפילו מוות חלילה, אך  כמובן שמעקב ההיריון, כולל חיפוש אחר "דגלים אדומים" לאורך ההיריון, אמורים למנוע זאת.

 

מהם תפקידי השליה?

1.   לספק חמצן וחומרי הזנה

העובר המתפתח לא אוכל או נושם בעצמו, והוא נסמך באופן מוחלט על אימו לצורך הזנה וחמצן. איך השליה נכנסת לתמונה? הדם של האם עובר דרך השליה ומספק חמצן, גלוקוז וחומרי הזנה חשובים לתינוק דרך חבל הטבור, ולמעשה מתפקד כמעין קשית עצומה המגיעה עד לעובר.

  1. לסנן פסולת

ממש כמו בחיים מחוץ לרחם, התינוק שלנו קולט חמצן ומשחרר פחמן חד חמצני בתוך הרחם. השליה פועלת כמסנן רב עוצמה ומגינה על התינוק מפני גזים מזיקים ופסולת נוספת. מה שמרשים לא פחות מהפעולה המופלאה הזו, זו היכולת של השליה להניע את החמצן בזרם הדם יחד עם החמצן של האם ההרה – בלי לערבב ביניהם!

  1. אספקת הורמונים חיוניים

השליה מייצרת שלל הורמונים חשובים לאורך ההיריון, כולם תורמים לרווחת האם ההרה והתינוק המתפתח. בין השאר, יש הורמון המזין את העובר וממריץ את פעולת בלוטות החלב של האם לקראת הנקה לאחר הלידה, אסטרוגן עוזר לשמור על היריון בריא והפרוגרסטרון תומך ברירית הרחם ותורם אף הוא להיריון הבריא.

 

כיצד מיקום השליה משפיע על ההיריון?

המיקום שבו בסופו של דבר מתמקמת השליה יכול להשפיע על ההיריון ואפילו על האופן שבו יהיה מומלץ ליילד את התינוק בבטחה. השליה יכולה להיווצר בכל מקום ברחם – מלפנים, מאחור, בצידו הימני של הרחם או בצד שמאל. מיקום השליה יכול להשתנות עד השבוע ה-32 בממוצע, אך יכולה גם לאחר מעט אפילו עד שבוע 34, וככל שהעובר גדל כך הסיכוי שלה להתרחק מצוואר הרחם ולנוע גבוה יותר ברחם – גדול יותר.

  • שליה אחורית – מחוברת לחלקו האחורי של הרחם
  • שליה קדמית – מחוברת לקדמת דופן הרחם (קרוב לבטן)
  • שליה פונדלית / נעוצה – השליה מחוברת בחלקו העליון של הרחם
  • שליה צדדית – השליה מחוברת בדופן הימני או השמאלי של הרחם
  • שליה נמוכה – מחוברת באזור התחתון של הרחם

 

הצטרפו לאלפי לקוחות מרוצים!

השאירו פרטים ונציג שירות ישמח לסייע לכם.

קידום אתרי וויקס

קידום אורגני בגוגל הוא תהליך שבו אתר אינטרנט של ארגון מופיע במיקום העליון בעמוד התוצאות של מנוע החיפוש עבור מילת מפתח מסוימת. קידום אורגני בגוגל

חזיית ההנקה המהפכנית 

עולם המוצרים והאביזרים לתקופת ההיריון ולאחריה, הולך ומתעצם והופך למגוון ואיכותי הרבה יותר ומעניק לנשים את הנוחות המרבית אשר תסייע להם לעבור את תקופת ההיריון

המדריך לחדר תינוקות

אחד הדברים שמעסיקים מאוד הורים טריים הוא חדר התינוק. לפעמים אפילו לפני שהילד נולד. הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לסדר את הראש. דבר ראשון ,